Saturday, June 05, 2010

saya

assalamualaikum. salah sejahtera ke atas kamu. moga Allah senantiasa menberkatimu.

manusia takkan lari dr rasa ketakutan. rasa keseorangan. khususnya saya. apatah lagi apabila suasana yang mengiyakan perasaan itu. kehilangan teman-teman. kesusahan yang bertimpa-timpa. lemas dalam kesunyian bersendirian mengharungi hidup.

fitrahnya manusia inginkan teman. Allah sendiri menjadikan makhluk secara berpasang-pasangan. menjadikan Hawa untuk Adam. mengubati rasa keseorangan dari jalan yg halal. mengurniakan nabi Musa temannya Harun. saling melengkapi kekurangan masing-masing agar menjadi yg terbaik. Allah menyesyorkan kita hidup berkumpulan menjadi satu bangunan yang kukuh. saling menampung andai ada yang lemah. kita takkan mampu hidup berseorangan. itu realiti. sendiri maka mati.

tapi berteman itu tak harusnya dinilai semata dr fizikal. semata dr penglihatan mata kasar. satu yg sering juga diri ini lupa: Allah peneman paling setia. Dia akan selalu ada buat kita. makin kita cuba merapati Dia, makin Dia mendambakan kita. cuma caranya berbeza. Kekasih sejati akan biarkan kita terluka demi mengajar diri untuk bangkit kembali. bukannya hanya menjanjikan ilusi kebahagian semata. tapi menghadiahkan kita realiti keindahan dr permulaan yg MUNGKIN duka.

hanya dengan mengingati Allah, hati akan tenang. peringatan buat diri.

sy hanya punya Allah dan diri. insyaAllah, seorang teman suatu hari nanti.

No comments:

Post a Comment