Wednesday, September 09, 2009

'tentang dia'

i used to b obses with this movie, Tentang Dia, an indonesia m0vie when i was in f.4. still, i like to watch it until now. if i have a lot of leisure time. =)

ok2..admit it's quite slow, a bit 'sastera', dragging and have high potential to make u sleep. which nise could not even afford to watch it..zZzz...


but there is a scene that i recall and could not forget it no matter what. when Rudi and Gadis are sitting at t roof of high building. things they talk and think. about life. about problem.
*(sorry could not upload it cuz the connection is terrible: try 'Tentang Dia Part 5 of 10'-youtube)

life without problem is juz like breathing without air. useless. empty. lifeless.

its normal. it happens to anyone. whether u or other people.

cuma yang membezakan kita adalah cara kita melihatnya. kdg2 berada di 'dalam' masalah 2 membuat kan kita buntu. segalanya kelihatan mustahil utk dilakukan. kita penat, kita celaru. jalan penyelesaian seolah-olah hilang.

belajar untuk keluar dari masalah itu. lari sebentar. lihat dari atas. melihat bukan dari posisi asal kita kadangkala membantu utk kita bernafas dan berfikir. yg masalah itu terlalu kecil. terdapat byk jalan-jalan sempit yang boleh kita lalui utk bebas dr masalah itu. cuma ia kadang2 x kelihatan jika kita masih setia menunggu tanpa usaha. bangun, lari, panjat dan cari. lihat dari posisi yang lain. perspektif yang berbeza. kita pasti bertemu jalan keluar.

tapi jangan mengalah jika tak berjaya buat kali pertama. everything has its first time. and everything needs time. jika dh mencuba dan masih malap, biarkan masa membantu kita. belajar dr kesilapan x kan membunuh kita. we are the one who keep falling, but will stand again and continue our run. dun be afraid.

memang ada masalah yang kita blh tinggalkan, ada yang boleh kita selesaikan. tapi ada juga yang 'setia' di samping kta dan menjadi sebahagian dari diri. belajarlah kdg2 bukan semuanya berada dalam kawalan, kita hanya perlu bersabar dan berusaha. tawakal pada Allah.


yang membedakan adalah cara melihatnya. 'tentang' masalah itu. 'tentang' dia. we r on our run. jadilah dewasa.

No comments:

Post a Comment